Asi není třeba říkat, že naše silnice brázdí stále více osobních automobilů. To se nemusí zdát jako tak velký problém, naopak. Přeci jen, je dobře, že lidé jsou mnohem mobilnější a nemusí se spoléhat na autobusy či vlaky, zvláště v okamžiku, kdy potřebují naléhavě odjet. Bohužel, jak se ukazuje, situace tak růžová není.
Faktem je, že počet aut na našich silnicích začíná být problémem nejen pro stát, ale i pro řidiče samotné. Asi největším důsledkem je neustále se zvyšující počet dopravních nehod, avšak rozhodně to není jediná nepříjemnost, se kterou se řidiči stále častěji setkávají. Přidat k tomu můžeme i to, že dopravní zácpy se objevují s vyšší frekvencí, stejně jako častější nutné opravy silnic a horší shánění místa na parkování.
Je jasné, že situace je dlouhodobě neudržitelná. Silnice nejde rozšiřovat donekonečna, a proměnit města v obrovská parkoviště také nezní dvakrát lákavě. Je tedy potřeba se zamyslet, co by se s tím dalo dělat, ať už na osobní či státní úrovni.
Jednou z možností je samozřejmě zvýšení daní z nákupu automobilu. Tím by se zvýšila jeho cena, což by z něj udělalo luxusnější zboží. To by se však s největší pravděpodobností setkalo se značným odporem občanů. Navíc by jim nic nebránilo v tom, aby si vůz koupili v zahraničí, kde jsou ceny nižší.
Také je ale možné jednoduše zvýšit daň z pohonných hmot pro osobní automobily. To by vedlo ke zdražení jeho provozu a tedy jeho řidšímu používání. Ovšem, jak nám ukázalo zdražení v době covidu a války na Ukrajině, ani toto opatření by rozhodně nebylo populární.
Je tedy pochopitelné, že vláda k takovýmto krokům přistoupí, až již nebude mít jinou možnost. A to prozatím nehrozí. A tak místo toho budeme mít stále více silnic a parkovišť a stále méně přírody. Otázkou je, zda je to skutečně něco, co doopravdy chceme. Jsou to totiž kroky, které lze jen těžko vzít zpět.
Pages: